Veckans konstverk v.16



ERNST JOSEPHSON - SPANSKA SMEDER

 

I ära av veckans historia valde jag för veckan ett konstverk av just Ernst Josephson. Nämligen Spanska smeder. Det här konstverket är lite av en hatkärlek för mig, kärlek för att det är fantastiskt vackert, stort och tilltalande. Det är lätt att betrakta, men inte för länge, och verkligen inte ha det i sitt hem. Tänk att varje dag ha de blickarna på sig i sitt hem. De ser för macho manliga ut. Men Just den känslan gör att det blir ett fantastiskt konstverk, att kunna måla människor, så orealistisk (jo faktiskt, så kantiga är man inte), men ändå få betraktaren att känna sig iakttagen. Det är bra.

En annan aspekt till denna hatkärlek är den tenta jag hade i konstvetenskap A. Där fanns en bild av spanska smeder, där man skulle sätta ut namn och namn på konstnären och andra viktiga kunskaper om konstverket. Det var i princip det enda på den tentan som jag grämde mig över att inte komma på, den frågan man lämnar till sist, för man vet att det kommer att poppa upp så småningom, jag var så nära, och när jag väl kom på ett namn (jag har ingen som helst aning om vad jag skrev, men det blev fel) kunde jag lämna in tentan. När jag kom ut från tentasalen hör jag, från vår dalkarl till klasskompis endast orden ”Ernst Josephson”. Därför kan jag numera inte tänka på denna konstnär utan att höra namnet på dalmål i huvudet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0